
Conform declarației lui Fernando Méndez-Leite, președintele Academiei de Film din Spania, Aitana Sánchez-Gijón este „o actriță iubită și respectată de colegii săi și recunoscută de public și de critici încă de la începuturile sale. O actriță completă: serioasă, responsabilă, competentă, accesibilă și care știe să dea adevăr, sinceritate și profunzime tuturor lucrărilor sale”.
Selecția filmelor care alcătuiesc această serie a fost realizată chiar de către actriță: pe lângă Volavérunt, un film de Bigas Luna pentru care a primit premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul de la San Sebastian, propunerea sa reunește importante producții de la sfârșitul secolului XX regizate de mari regizori spanioli precum Vicente Aranda, Bigas Luna, Jaime Chávarri și Fernando Colomo.
Filmele vor fi transmise cu acces gratuit și subtitrate în limbile engleză, franceză, italiană și spaniolă pe canalul de VIMEO al Institutului Cervantes, în fiecare zi de joi, începând cu ora 11:00 dimineața (ora României), timp de 96 de ore.
Aitana Sánchez-Gijón a colaborat cu figuri importante din cinematografia și teatrul spaniol, printre care Pedro Almodóvar, Vicente Aranda, Adolfo Aristarain, Bigas Luna, Juan José Campanella, Jaime Chávarri, Fernando Colomo, Fernando Fernán-Gómez, Patricia Ferreira, Manolo Gómez Pereira, Pilar Miró, Gonzalo Suárez și Imanol Uribe.
Și-a făcut debutul în cinematografie în 1986, alături de José María Forqué, în Romanza Final (Gayarre); în același an a devenit o figură cunoscută pe micul ecran datorită serialului Segunda enseñanza.
Cariera sa a luat avânt cu Bajarse al moro, o comedie de Fernando Colomo care a fost un succes de box-office, iar mai apoi a jucat în alte lungmetraje memorabile precum Remando al viento, de Gonzalo Suárez, și Jarrapellejos, de Antonio Giménez Rico. De asemenea, a apărut în El mar y el tiempo, regizat de Fernando Fernán-Gómez, și El pájaro de la felicidad, de Pilar Miró. A apărut mai apoi în producții internaționale precum El marido perfecto, de Beda Docampo Feijóo.
De-a lungul anilor 1990, Sánchez-Gijón a fost una dintre cele mai căutate actrițe din cinematografia spaniolă, jucând roluri importante în producții precum Un paseo por las nubes de Alfonso Arau, în care a deținut rolul principal alături de Keanu Reeves; La ley de la frontera de Adolfo Aristarain, Boca a boca și El amor perjudica seriamente la salud, ambele de Manuel Gómez Pereira; La camarera del Titanic și Volavérunt de Bigas Luna; sau Yerma de Pilar Távora Távora; Boca a boca și El amor perjudica seriamente la salud, ambele de Manuel Gómez Pereira; La camarera del Titanic și Volavérunt, de Bigas Luna, și Yerma, de Pilar Távora, precum și rolul Regentei pe micul ecran, în regia lui Fernando Méndez-Leite.

În secolul XXI, a apărut în El maquinista, de Brad Anderson, alături de Christian Bale, La puta y la ballena, de Luis Puenzo, și La carta esférica, de Imanol Uribe. Printre cele mai recente roluri se numără Thi Mai: Rumbo a Vietnam de Patricia Ferreira, Madres paralelas de Pedro Almodóvar, La jefa de Fran Torres și Que nadie duerma de Antonio Méndez Esparza. A jucat, de asemenea, în serialele Velvet, Estoy vivo și Respira.
Aitana Sánchez-Gijón a fost prima femeie președinte a Academiei Spaniole de Film, între 1998 și 2000.
FILMELE DIN SERIE:
6 februarie: Volavérunt (1999), de Bigas Luna | Spania, Franța (1999), 118 min
Cu o distribuție internațională, această superproducție regizată de Bigas Luna o are ca protagonistă pe Aitana Sánchez-Gijón în rolul Ducesei de Alba. Doña Cayetana și-a format o personalitate remarcabilă bazată pe intrigi, pasiune și dorință, dobândind astfel un rol cheie la curtea regelui Carlos IV.
Titlul filmului, inspirat din gravura nr. 61 din Capriciile lui Goya, sugerează exact ambiguitatea caracteristică gravurilor artistului. Prin intermediul fotografiei și al costumelor care dau viață lumii somptuoase de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, filmul emană o vizualitate grandioasă.
13 februarie: Celos (1999), de Vicente Aranda | Spania (1999), 110 min
Marele cineast spaniol Vicente Aranda lansează acest film după mai mulți ani de așteptare. Scenariul pătrunde în teritoriul complicat al geloziei, spunând o poveste agonizantă și fatală și reunește o parte dintre obsesiile regizorului legate de limita dintre iubire și dorința sexuală, limită străpunsă întotdeauna de violență.
Aitana Sánchez-Gijón se folosește pentru interpretarea personajul principal de o paletă de nuanțe sofisticate ce contribuie la dezvoltarea unui arc narativ plin de surprize.
20 februarie: Sus ojos se cerraron y el mundo sigue andando (1996), de Jaime Chávarri | Spania, Argentina (1998), 93 min
Cu un iz de tango târziu, în acest film cântecele și evocarea lumii gravitează în jurul muzicii care a dominat modurile de petrecere a timpului liber la începutul secolului XX. Filmul poartă amprenta stilului distinctiv al regizorului Jaime Chávarri, cunoscut mai ales pentru seria Las cosas del querer, cu care acest film este în dialog direct.
Contrapunctul cântărețului de tango este reprezentat de o tânără, interpretată de Aitana Sánchez-Gijón, a cărei privire construiește și manipulează impactul peste timp al acestei muzici, argentiniene prin excelență, și a miturilor sale.
27 februarie: Bajarse al moro (1988), de Fernando Colomo | Spania (1988), 90 min
În momentul în care Fernando Colomo a realizat această adaptare a piesei de teatru cu același nume, el devenise deja un regizor-cheie al curentului comediei madrilene, punct de referință și marcă a cinematografiei spaniole de autor în anii ‘80.
Filmul se îndepărtează de tonul festiv al producțiilor anterioare, centrându-se de data aceasta pe personaje, pe care le situează într-o lume în care teme precum clasa socială sau viitorul dezvăluie un mediu mai puțin ludic.
Personajul interpretat de Aitana Sánchez-Gijón reușește să se ridice la înălțimea interpretării colegilor de platou, adică unii dintre cei mai buni actori spanioli.